سایت جدید دنیای مد و آشپزی

سایت جدید دنیای مد و آشپزی

سایت جدید دنیای مد و آشپزی

سایت جدید دنیای مد و آشپزی

طرز تهیه نان لواش

طرز تهیه نان لواش

نان لواش، طرز تهیه و دستور تهیه نان لواش نانوایی خوشمزه در خانه برای صبحانه و عصرانه، nane lavash
دستور پخت نان لواش نانوایی به صورت خانگی مرحله به مرحله

همان طور که می دانید نان لواش به نسبت نان های دیگر مصرف زیادی دارد و ما ایرانیان عادت داریم بیشتر غذاها از جمله آبگوشت را با نان بخوریم. حالا شاید شما هم مثل من دوست داشته باشید این نان خوشمزه را به صورت خانگی درست کنید و همیشه در خانه هایتان نان تازه داشته باشید.

برای همین من در این آموزش آشپزی خانگی بارونک، طرز تهیه و مواد لازم نان لواش خانگی را قرار دادم تا شما با این آموزش ساده آشپزی به راحتی و به تنهایی در منزل بتوانید نان لواش نانوایی را به صورت خانگی و شیرین درست کنید. در ادامه با طرز تهیه نان لواش خانگی با بارونک همراه باشید.

  

مواد لازم نان لواش – 4 تا 6 عدد
آرد گندم نانوایی حدودا 200 گرم - یک و یک سوم لیوان
آب یا شیر ولرم  ۱۲۰ میلی متر - نصف لیوان
روغن مایع 2 قاشق غذاخوری
پودر خمیر مایه 4 گرم - حدودا یک قاشق مرباخوری
شکر یک قاشق چایخوری
نمک نصف قاشق چایخوری
مراحل تهیه و پخت نان لواش خانگی

1. برای درست کردن نان لواش در منزل، ابتدا خمیر مایه را به عمل می آوریم تا از سالم بودن آن مطمئن شویم. اما اگر شما صد در صد از کیفیت خمیر مایه خود مطمئن هستید می توانید آن را مستقیم داخل مواد بریزید.

همچنین من برای عمل آوردن خمیر مایه از شیر استفاده کردم تا نان لواش هام مقوی تر باشد. شما می توانید از آب هم استفاده کنید.

2. برای شروع نصف لیوان شیر را در یک ظرف می ریزیم و بعد یک قاشق چایخوری شکر هم اضافه می کنیم و بعد از هم زدن و مخلوط کردن، خمیر مایع را اضافه می کنیم. حالا درب ظرف را به مدت 10 دقیقه می گذاریم تا خمیر مایه به عمل بیاید.

3. سپس در یک ظرف دیگر روغن مایع + نمک + خمیر مایه به عمل آمده را اضافه می کنیم و آرد را که از قبل الک کردیم، به تدریج و کم کم اضافه می کنیم و حدود ده دقیقه خمیر را با دست ورز می دهیم.

4. توجه کنید باید آرد به اندازه ای بریزید که خمیر چسبندگی نداشته باشد. ریختن آرد زیادی موجب سفت شدن نان هایتان خواهد شد. بعد از ورز دادن خمیر، آن را داخل ظرف تمیزی قرار می دهیم و روی آن را می پوشانیم و به مدت یک ساعت در محیط نسبتا گرم آن را استراحت می دهیم.

5. بعد از استراحت دادن خمیر، پف آن را با ورز دادن می گیریم و بسته به اندازه ای که دوست دارید نان هایتان داشته باشد خمیر را به چهار یا پنج چونه تقسیم می کنیم. حالا روی چونه ها دستمال تمیز می اندازیم و این بار به مدت 20 تا 30 دقیقه آن ها را استراحت می دهیم.

6. حالا روی صفحه کار خود کمی آرد می پاشیم و هر چونه را با کمک وردنه باز می کنیم. پیشنهاد می کنم تا می توانید نازک باز کنید. همچنین یک تابه را به پشت روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا کمی داغ شود.

7. حالا هر چونه را که باز کردیم به کمک وردنه بر می داریم و پشت تابه قرار می دهیم تا بپزد. وقتی که روی نان شروع به حباب زدن کرد، نان را برمی داریم و طرف دیگرش را روی تابه می گذاریم تا بپزد. توجه کنید اگر خمیر حباب نزد، در این صورت خمیر شما زیادی سفت بوده و مراحل را اشتباه پیش رفتید.

8. بعد از اینکه همه نان ها را پختیم، صبر می کنیم تا خنک شوند و بعد بلافاصله آن ها را جای نونی می گذاریم تا خشک نشوند. امیدواریم از خوردن این نان های لواش خانگی لذت ببرید.

نکات پخت نان لواش

شما با این دستور آشپزی می توانید به تعداد 4 تا 6 عدد نان درست کنید. اما اگر نان بیشتری نیاز دارید، می توانید از دو یا سه برابر مواد لازم گفته شده استفاده کنید و نان لواش های بیشتری درست کنید. اما توصیه می کنم حتما این کار را بعد از یک بار پخت موفق نان انجام دهید.

جایگزین خمیر مایه

توجه کنید در صورتی که به خمیر مایه دسترسی نداشتید، می توانید به جای خمیر مایه از یک قاشق چایخوری بکینگ پودر استفاده کنید.

منبع : نان لواش

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.