سایت جدید دنیای مد و آشپزی

سایت جدید دنیای مد و آشپزی

سایت جدید دنیای مد و آشپزی

سایت جدید دنیای مد و آشپزی

خواص پیاز

خواص پیاز

خواص مفید پیاز سفید, قرمز و رزد برای پوست و مو, مضرات پیاز برای آقایان, piyaz

فواید پیاز برای پوست و مو و سرماخوردگی تا زیان های مصرف پیاز برای مردان و زنان

پیاز یکی از قدیمی ترین سبزیجات در دنیا می باشد و گفته ها از آن است که این گیاه ۳ هزار سال قبل از میلاد مسیح در کشور مصر کشت می شد و به عنوان غذای اصلی مصرف می شد و امروزه همچنان از پیاز در پخت اکثر غذاها استفاده می شود مثلا در آمریکای شمالی پیاز را پس از خرد کردن سرخ می کنند و با نام پیاز حلقه ای سرو می شود.

بی دلیل نیست که پیاز در گذشته حکم طلا را داشته است چون این گیاه به دلیل داشتن ویتامین های A و B و V, ید, املاح سدیم, پتاسیم, آهن, فسفر, قند, کلسیم, ترکیبات گوکردی و ... برای سلامتی بدن بسیار مفید است همچنین پیاز به دلیل داشتن مواد آنتی بیوتیک از نظر دارویی پر اهمیت می باشد و می تواند با تقویت سیستم دفاعی بدن در پیشگیری از بسیاری بیماری ها مفید و مؤثر باشد. پیاز در انواع سفید, قرمز و زرد وجود دارد.

خواص مفید پیاز

مفید برای لاغری

پیاز به دلیل اینکه حاوی مقدار زیادی فیبر است و با مصرف پیاز, فیبرهای موجود در آن, داخل دستگاه گوارش حجیم تر می شوند و برای همین احساس گرسنگی را تا حد زیادی کاهش می دهد همچین پیاز میزان تری گلیسیرید خون را تا حد زیادی کاهش می دهد و همان طور که میدانید تری گلیسیرید ها چربی های انباشته شده در بافت های چربی بدن هستند که در ران ها, شکم و ... انباشه می شوند. همچنین پیاز به دلیل اینکه ادرار آور است در دفع سموم بدن بسیار مؤثر است.

مفید برای پوست

پیاز موجب تقویت پوست بدن و موها شده و آلرژی های پوستی, زگیل ها و بیماری های پوستی را درمان می کند در واقع پیاز به دلیل داشتن اسید های گیاهی می تواند روی پوست پیلینگ مناسب انجام دهد یعنی باعث رفع لایه سلول های مرده پوست (چین و چروک) شده و موجب شادابی و نشاط پوست شود.

همچنین پیاز به دلیل داشتن کرومیم (chromium) با نوعی از باکتری که موجب به وجود آمدن آکنه در پوست می شود مقابله می کند بنابراین شما با مصرف روزانه پیاز, می توانید پوستی شاداب و زیبا و به دور از هر گونه آکنه داشته باشید.

مفید برای بیماران دیابتی

پیاز حاوی ماده ای بنام گلوسید است که موجب کاهش گلیسیرید خون می شود دقیقا همان کاری که انسولین برای بیماران دیابتی انجام می دهد پس شما با مصرف روزانه پیاز می توانید میزان قند خون خود را کاهش دهید.

مفید برای کاهش درد

طبق تحقیقاتی که در سال ۱۹۹۰ در داکوتای شمالی انجام گرفت دانشمندان به این نتیجه رسیدند که منگنز موجود در پیاز به عنوان یک ضد درد عمل می کند و زنانی که در رژیم غذایی خود منگنز دارند نسبت به زنان دیگر کمتر دچار علایم نشانگان قبل از قاعدگی مثل بدخلقی و دردهای شکمی می شوند.

پیشگیری از سرطان

پیاز منبع غنی از فلاونوئیدها است و فلاونوئیدها از رشد تومورها در حیوانات جلوگیری می کند پس اگر شما در برنامه غذایی خود از پیاز به طور مداوم استفاده کنید می توانید تا حدی زیادی خطر مبتلا به سرطان مخصوصاً سرطان روده را در خود کاهش دهید. حتی داشنمندان معتقدند پختن گوشت همراه پیاز می تواند به کاهش مواد سرطان زایی که در هنگام پختن گوشت در حرارت ایجاد می شود کمک کند.

مفید برای درمان بواسیر

یکی دیگر از خواص پیاز این است که می تواند در بهبود و درمان بواسیر تا حد زیادی مفید باشد در واقع پیاز موجب انتقال خون به طرف سطح پوست می شود و این کار باعث کاهش تجمع خون در رگ های بواسیری می شود پس شما با قرار دادن پیاز پخته شده و گرم در محل بواسیر می توانید به درمان بواسیر خود کمک کنید.

مفید برای استخوان ها

طبق تحقیقاتی که در کالیفرنیا در سال ۲۰۰۹ صورت گرفت دانشمندان به این نتیجه رسیدند که تراکم استخوان ها در زنانی که روزی یک پیاز مصرف می کنند ۵ درصد بیشتر از زنانی است که یک بار در ماه پیاز می خورند و احتمال شکستگی لگن در آن ها ۲۰ درصد کاهش می باید بنابراین به خانم ها توصیه شد که برای پیشگیری از بیماری پوکی استخوان, خوردن پیاز را به برنامه غذایی خود اضافه کنند.

مفید برای سرماخوردگی

پیاز به دلیل اینکه خاصیت ضد باکتریایی و ضد ویرویسی دارد مصرف آن به هنگام سرماخوردگی به خصوص به شکل پخته می تواند تا حد زیادی برای کاهش عفونت های ویروسی و باکتریایی و درمان سرماخوردگی مؤثر باشد

زیان های پیاز

مضر برای بانوان شیرده

در دوره شیردهی تا می توانید پیاز مصرف نکنید چون علاوه بر نفخ زا بودن تأثیرات زیادی بر طعم شیر گذاشته و موحب بدبو و بد طعم کردن شیر مادر می شود به طوریکه نوزاد شما از خودن شیر امتناع خواهد کرد.

مضر برای افراد طبع گرم

افرادی که طبع گرمی دارند نباید در مصرف پیاز زیاده روی کنند چون پیاز به دلیل اینکه گرم است برای افرادی که طبع گرمی دارند مضر بوده و اسراف در خوردن پیاز موجب فراموشی و سردرد در آن ها خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.