سایت جدید دنیای مد و آشپزی

سایت جدید دنیای مد و آشپزی

سایت جدید دنیای مد و آشپزی

سایت جدید دنیای مد و آشپزی

خواص نمک

خواص نمک

خواص مفید نمک ید دار, مضرات استفاده از نمک, نمک طعام

نمک یکی از مهم ترین خوراکی ها می باشد که مصرف آن برای سوخت و ساز بدن و ... ضروری است و اما اگر این خوراکی بیش از اندازه مصرف شود زیان های جبران ناپذیری و حتی مرگ را برای افرادی که فشان خون بالاتر دارند در پی خواهد داشت. بهتر است بدانید که سازمان بهداشت جهانی مصرف روزانه مجاز نمک را ۵ گرم اعلام کرده است.

چرا باید نمک ید دار مصرف کنیم؟

متاسفانه کمبود عنصری مانند ید در رژیک غذایی انسان به شدت احساس می شد و این کمبود موجب افزایش تعداد انسان هایی که به بیماری هایی مانند گواتر مبتلا شده بودند می شد تا اینکه دانشمندان تصمیم گرفتند پتاسیم یدات را به نمک خوراکی تصفیه شده اضافه کنند تا انسان ها با مصرف نمک ید دار بتوانند به میزان لازم ید دریافت کنند. در ایران به ازای هر گرم نمک خوراکی, ۴۰ میکروگرم ید اضافه می کنند.

توجه کنید برای حفظ ید در نمک های ید دار شما باید نمک ید داری که از تاریخ تولیدش یک سال نگذشته باشد استفاده کنید و همچنین نباید آن را جلوی نور و رطوبت قرار بدهید و هنگام پخت غذا بهتر است نمک را حد امکان در انتهای پخت اضافه کنید تا ید آن از بین نرود.

خواص مفید مصرف نمک برای بدن

بهبود گوارش

نمک یکی از مواد مورد نیاز و اصلی برای سوخت و ساز مواد خوراکی در بدن می باشد در واقع مصرف نمک باعث تحریک غده های بزاقی به تولید شیره های گوراشی در بدن می شود و این کار باعث آسان شدن گوارش می شود همچنین مصرف نمک مانع انسداد لوله گوارشی و در نتیجه از یبوست جلوگیری می شود. و همچنین این کار باعت آسان تر شدن جذب ذرات غذا در روده می شود.


بهبود مشکلات تنفسی

مصرف به اندازه نمک برای بیمارانی که مشکلات تنفسی مانند آسم, برونشیت و تب یونجه دارند بسیار مفید می باشد. در واقع نمک باعث کاهش التهاب دستگاه تنفسی می شود و تولید خلط را کندتر کرده و این کار موجب آسان تر شدن تنفس می شود. برای همین است که خیلی از افراد توصیه می کنند به هنگام خواب با آب نمک غرغره کنید این کار برای سلامت بهداشت دهان و دندان بسیار مفید است.


مفید برای استخوان ها

افرادی که به اندازه کافی نمک مصرف نمی کنند به بیماری پوکی استخوان مبتلا می شود در واقع مصرف به اندازه نمک برای حفظ سلامت استخوان ها ضروری است و بهتر است بدانید که یک چهارم نمک موجود در بدن انسان در استخوان هایش ذخیره می شود و بدن ما به هنگام کمبود نمک, سدیم را از استخوان ها می گیرد و باعث پوکی استخوان می شود.


مفید برای پوست

خواص نمک برای پوست هم بسیار مفید است و برای همین است که این روزها نمک حمام خیلی مد شده است در واقع نمک دریا در آب حمام باعث از بین بردن آلودگی و سموم در بدن می شود و اثرات نرم کننده و آرامش دهنده ای بر پوست دارد و برای همین است که امروزه در ساخت محصولات زیبایی از نمک استفاده می شود.


مرحمی برای تمام دردها

نمک یک ماده مسکن طبیعی و درمانگر خانگی حساب می شود و به همین دلیل خیلی از افراد توصیه می کنند مقداری نمک دانه درشت را داخل تابه بریزید و روی حرارت گرم کنید سپس آن را داخل جوراب یا دستمالی تمییز بریزید و روی مناطی دردناک بدن مانند پشت گردن, شانه و .... به مدت ۱۵ دقیقه قرار بدهید این کار در کاهش و رفع درد بسیار مؤثر است.

در واقع برای همین است که خیلی از ماها هنگامی که پشه یا حشره ای نیش مان میزنه یا اینکه اگه وقتی قسمتی از بدن مان دچار سوختگی میشه ناحیه آسیب دیده آب نمک میزنیم این کار در کاهش سوزش ناحیه آسیب دیده فوق العاده مؤثر است.


برخی دیگر از خواص مفید مصرف نمک

مصرف به اندازه نمک برای کارکرد درست ماهیچه ها و جابه جایی پیام های عصبی بسیار مفید است همچنین مصرف به اندازه نمک موجب کنترل ضربان غیر عادی قلب می شود و این کار باعث ثابت ماندن فشار خون و مانع حمله های قلبی و سکته می شود. همچنین نمک برای افراد دیابتی بسیار مهم است زیرا نمک می تواند با حفظ سطح قند خون در بدن, نیاز فرد بیمار به انسولین را تا حد زیادی کاهش دهد.

از دیگر خواص نمک می توان به خاصیت ضد ویروسی اش اشاره کرد که جایگزینی عالی برای داروهای آنتی بیوتیک می باشد و با ویروس های سرماخوردگی, تب, آنفولانزا و .. مبارزه می کند و حساسیت ها را مهار می کند در واقع بهتر است بگوییم مصرف به اندازه نمک موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

مضرات مصرف بیش از اندازه نمک

همان طور که گفتیم مصرف به اندازه نمک برای سلامت پوست و بدن بسیار مفید است اما اگر این ماده به اندازه کافی مصرف نشود می تواند به سم کشنده ای برای بدن ما تبدیل شود در ادامه ضررهای مصرف بیش از اندازه نمک را بیان می کنیم :

پوکی استخوان و کاهش کلسیم

مصرف زیاد نمک موجب می شود که نمک جایگزین کلسیم در استخوان ها شود و به این طریق کلسیم از استخوان های شما جدا می شود و با ادرار از بدن شما حارج می شود این کار باعث نازک شدن و پوکی استخوان ها می شود و در نتیجه با افزایش سن, استخوان ها به راحتی می شکند برای کاهش خطر پوکی استخوان, حتما باید نمک را به اندازه مصرف کنید.


افزایش فشار خون و سکته قلبی

مصرف زیاد نمک, موجب افزایش فشار خون می شود و همان طور که میدانید افزایش فشار خون هم موجب سکته قلبی می شود. البته به تازگی دانشمندان متوجه شدند که مصرف زیاد نمک ممکن است بدون اینکه اثری بر افزایش فشار خون داشته باشد باعث سکته قلبی نیز می شود.


سرطان معده

اخیراً دانشمندان با مقایسه میزان مصرف نمک در کشورهای مختلف متوجه شدند که بیماری سرطان معده در کشورهای که مقدار نمک کمتری مصرف می کنند خیلی کمتر است و برای همین مرکز بررسی سرطان در جهان توصیه می کند با کاهش مصرف نمک, می توانید خطر شیوع سرطان معده را کاهش دهید.


آسم

متاسفانه مصرف زیاد نمک شرایط بیماری آسم را تشدید می کند یعنی اگر شما مستعد بیماری ابتلا به اسم باشید مصرف زیاد نمک, موجب بیماری اسم و وخیم تر شدن آن خواهد شد. بررسی ها نشان داده است افرادی که مبتلا به بیماری آسم هستند با کاهش مصرف نمک به همراه سایر عوامل درمانی اسم می توانند در بهبود و درمان بیماری خود تا حد زیادی مؤثر باشند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.